ESKİ MISIR DİNLERİNDE KADIN
YENİ KRALLIK DÖNEMİ
BÖLÜM I.Marie Parsons
Eski
Mısır din, kadın ver erkeklerde yaşamın ayrılmaz parçasıdır. Atalar dini
kültürü üzerine inşa edilmiş ev halkının dini yaşamında ev tapınmalarında kadın,
Tanrıça Tawaret ile çarpık bacaklı cüce tanrı Bes tarafından gözetilirdi. Bu
iki tanrı, kadınları hamileliklerindei doğumlarında koruyanlardı.
Bes
Cüce tanrı Bes. Kadınların, çocukların, fahişe ve tüccarların koruyucusu |
Kraliyet mensubu olmayan bir çok kadın da Hathor, Neith
gibi tanrıçaların dinlerinde “hmt-ntjr” ya da rahibelik olarak bilinen görevler
alabiliyorlardı. Eski krallıkta kadın Tut ve Ptah dinlerinde peygamber olarak
da görev alabiliyordu. Kralların karıları Hathor dininde sıklıkla
rahibelerdi. Hathor rahibesinin rütbesi
Orta Krallık döneminde genel olarak bir kadın üzerinde kaldı. Bazı Hathor
rahibeleri, erken dönemlerde kadına atfedilmiş olan “Mrt” rütbesine sahiptiler.
Görevleri tapınakta müzik aletleri çalarak, ilahi okuyarak kralı ve tanrıyı
selamlamak, bazı rahibelerin de görevleri dini merkezin mali harcamalarının,
binaların idarelerinin en yüksek düzeyde idareciliğini yapıyorlardı.
Kusae vilayeti kayıtlarında, Hathor dininde peygamberliğin
ne kadar zenginlik ve itibarlı bir görev olduğu hakkında bize fikir veren
bilgiler vardır. Yerel tapınağın
önderleri üç nesil boyunca bir aileden seçilmişlerdi. Vali, tapınağın
rahibeleri olan ailelerinin ve rahibelerinde gözlemcileriydiler. Hathor dininde
tapınaklarda görev alan ruhbanlar arasında cinsiyet ayrımı yoktu ve bunların
ekonomik konumları da açıktı. Aslında Hathor dininde Hathor peygamberi olan ruhbanlığın
egemeni kadınlardı.
18.Hanedan dönemi
Erkek Allah'ın
şarkıcılarından biri
Sadece yüzü açık her
yeri örtülü.
|
Kadınlar,
tapınak hiyerarşisi içinde, Khonsu, Wepwavet gibi tanrılar ile Hathor
dinlerinde “wbt rahibeleri” olarak da hizmet edebiliyorlardı. “Wbt
(arı-temiz olan)” rütbesine sahip bir rahibe bu hizmetinden dolayı
ödeme alıyordu. Orta krallık döneminde “wbt” rütbesine sahip bir kaç
rahibe bilinmektedir.
Orta
Krallık döneminde büro şarkıcılarına dair kanıtlar da vardır. Şarkıcılar,
doğrudan kralın işaret ettiği önemli milli günlerde ve kendisinin görevini terk
ettiği ayinlerde görevlendiriliyorlardı. Erkeklerin olduğu kadar kadınlar
da “Ka hizmetçileri” olarak ölüm ayinlerinde yıkama, adaklar
sunma gibi ibadetlerde yardımcılık, önderlik ve özel ilahiler
okuyabiliyorlardı.
Orta
Krallık döneminde başta tanrıça olmak şartıyla tanrıya ibadetten cenaze
işlerine kadar görevli tapınağın dişi müzisyenlerinden oluşan birliklere “Khener”
adı verildiği görülmektedir. Khener, dini ve dünyevi işlerle de
ilişkiliydi. 5. Hanedan döneminden kalma resmi adı Tİ olan bir lahitte erkek
müzisyenler, kadın dansçılar ve el çırpan/alkışlayan üç kadından ibaret bir
müzisyen birliği resmi görülmüştür. “Orta Krallığa ait bir mektupta,
tapınağın eğitimci olan yazıcısına/katibine, bir müzik grubu olan “şemayet
(Shemayet) Sattepihu” getirmesi
bildirilmiştir. Müzisyenler daima ellerinde “sistrum denilen çocuk
çıngırağını andıran, (oval çift halkanın içinden geçirilmiş hareketli metal
parçaları tutan bir gövde elle tutulabilecek bir sap olarak düşünülebilir,
sapanı da andırır) bir çalgı taşırlardı.
Bu
aletin şekli tanrıça Anhai’nin bir resminde elinde görüğlmektedir. “Seshesht”
adlı bu çıngırak Hathor için kutsaldı.Bu çıngıraklar çoğunlukla ağaçtan,
taştan veya fayanstan yapılırdı. Grek-Roma dönemlerinde ise bronzdan
yapılmıştır. Rahibeler onu yanlarında taşır ve sallayarak çıngırdatırlardı.
Müzisyen
rahibeler, bir ipe dizilmiş boncuklardan oluşan bir kolye de
takıyorlardı. Bu kolyelerin enseden kaymaması için, tespihlerdeki imamelere
benzer sabitleyici parçalar da eklenirdi. Luksor tapınağındaki Hatshepsut’un
Kızıl mescidinde, Karnak’ta III.Tutmosis’in bayuram tapınağındaki 18. Hanedan
dönemi resimlerinde elinde çıngırak sallayan rahibelerinresimlerine
rastlanımıştır.
22. Hanedan Firavun II. Osorkon'un
kızı Karomama Karomama Merimut
Yüksek rahibe Amon'un karısı.
Kısa kollu giyinmiş başında saç
desenli baş örtüsü.
|
Yeni
krallıkta bu kadın birlikler,”weret khener” veya “musiki
icracılarının büyük olanı” rütbesini aldılar. Büyük olan, sıklıkla tapınaktaki
yüksek rütbeli rahibin eşi oluyordu ve müziği bu sayede en iyi şekilde
öğretiyordu ya da en yüksek rütbeli memurun eşi de olabiliyordu. Montu,
Khons ve Thoth’un rahiplerinin eşleri dini musiki birliğinde görevliydiler
bazen de IV. Tutmosis dönemindeki Sobek dinin “weret khener’i “Faiyum
belediyesinin eşi gibiler de olabiliyorlardı.
“Büyük
Olan”,
olasılıkla musiki birliğini çalıştırmakla, ayin sırasında uygulamanın mükemmel
olmasını sağlamakla görevliydi.
“Khener”
üyelerinde erkekler olsa da önderlik kadınlarda bulunuyordu.
18.
Hanedan
döneminde kadınlar rahibelik rütbelerini artık taşımıyorlardı. Eski ve orta
Krallıklarda rahipler, memurlar günlerinin bir kısmında yerel dinlerine hizmet
ile meşgul oluyorlardı. Ama Yeni Krallıkta bürokraside ve memuriyette yerlerini
alabilmek için insanlar tam gün ruhbanlıkla meşgul olmak zorundaydılar.
Tapınaklarda kadınlar için en uygun rütbe “shemayet/şimayet” veya
müzisyenlikti.
Oski ve Orta Krallık dönemlerinde Şemayet tapınak görevleri içinde olsa da Yeni Krallık dönemine kadar anıtlar üzerinde bir rütbe olarak görülmemiştir. Seçkin bir kadın için,”evin hanımefendisi”nden sonra en yaygın rütbeydi.
Oski ve Orta Krallık dönemlerinde Şemayet tapınak görevleri içinde olsa da Yeni Krallık dönemine kadar anıtlar üzerinde bir rütbe olarak görülmemiştir. Seçkin bir kadın için,”evin hanımefendisi”nden sonra en yaygın rütbeydi.
Yeni
Krallık döneminde kadınlar ikonlarda ve stelelerde sıklıkla tanrılara adak
sunan, ölen aile yakınlarına ilahiler okuyan olarak gösterilmiştir. Çeşitli
Ramessside mektuplarında kadın, tapınağın idaresine katılımcı olarak
gösterilmiştir.
Amun
Re şarkıcılarından bir kadın, ölen kocası için Ölüler Şehrine yazdığı uzun
mektubunda, tapınağa tahılların nakliyesinin ne kadar zor olduğunu,
yiyeceklerin tapınağa getirilmesinden ve sunakta sunulmasından sorumlu olduğunu
yazmıştır. Amun Ra tapınağının Khener’i olan Herere adlı bir başka kadın da musiki
birliğinin yöneticisi olduğunu, nekropolis çalışanlarına hakları oranında
dağıtım yaptığını belirtmiştir.
Tutmosis ve annesi Tiaa |
Bunu
resmi delil olarak gösteren hiç bir delile rastlanılmamıştır. VI. Ramses
döneminde Ramses’in kızı Allah’ın Karısı olarak ilan edilmiş, kırık piramitte
kicenza stelası ona aittir.
Mescitteki
üç resim Allah’ın Karısı’na aittir. Birisinde tapınağın avlusuna Allah’ın Karı’sı
yanındaki öteki dişi figürler ile girerken,
biri erkek diğeri de rahip figürüdür.
Avluda,
Allah’ın Karısı ve erkek rahip yüzyüzedir, ellerinde yayan bir meşale tutarlar.
Sonra Allah’ın Karısı ve rahip tekrar yüz yüze gelirler ve meşale ile bir
mangalı ateşlemektedirler.
Bir
diğerinde de Allah’ın Karı’sı ile rahip yüzyüzedirler, ikisi de ellerinde uzun
yelpazeler tutmaktadırlar, yüzlerini kapatan bir imaj vardır. Tahminen, Allah’ın
karısı rahip ile Mısır’ın düşmanlarını yakmaktadırlar.
Yeni
Krallıkta, “Tanrı Amun’un Karısı” rütbesi kraliyet kadınlarınca ele geçirildi.
Bu rütbe kralın eşi, anası veya büyük kızlarından birine ödül olarak verilir
oldu. İlk kez kraliçe Ahhotep ve kraliçe Ahmose Nefertari tarafından ele geçirildi.
Nefertari, Kral Ahmose’nin eşi ve I.Amenhotep’in de annesiydi. Amun
rahipleriyle birlikte katıldığı tören alaylarında halkın önünde çok sayıda dini
ayinde resmedilmiştir.
Allah'In karısı olarak Nefertari baş tanrı
Ra ile.M.Ö.1300'ler. Örtünme bu günkü
gibi çağdaş şekildedir.
|
Sonraki
rütbe de Hatshepsut tarafından ele geçirildi. O da onu Ahmose Nefertari’nin
kızı Meritamun’dan almıştı ve o da onu kızı Neferure’ye geçirdi. III.Tutmosis
yalnı yönettiği zaman, saltanatının sonunda kızı Meritamun rütbeyi aldı ve
sonra II.Amenhotep’in saltanatında annesi Meritra’ya verildi, ondan da IV.
Tutmosis’in annesi Tiaa’ya geçti.
Amun
kültü (Dini) Akhenaten ve Nefertiti tarafından kaldırılınca, kadınlar yeni
devlet dinine ibadet etmelerine rağmen rütbe de kayboldu. 19.Hanedan döneminde “Allah’ın
Karısı” rütbesi tekrar ortaya çıkarıldı.
18. Hanedan döneminde ise yeni bir rütbe ortaya çıkarıldı, “duat netjer” veya “İlahi Sevgi/Tapınma”. Hatshepshut döneminde rütbe baş Amun rahibinin kızı tarafından alındı. II.Tutmosis’in baş eşinin annesi tarafından da sahiplenildi.
18. Hanedan döneminde ise yeni bir rütbe ortaya çıkarıldı, “duat netjer” veya “İlahi Sevgi/Tapınma”. Hatshepshut döneminde rütbe baş Amun rahibinin kızı tarafından alındı. II.Tutmosis’in baş eşinin annesi tarafından da sahiplenildi.
Bu
sahiplenme 20. hanedan dönemlerine kadar sürdü. Yüksek rahiplerin kızları bu
rütbeyi Allah’ın Karısı ve İki Ülkenin Hanımefendisi adlarıyla taşıdılar.
Bu
inanışta, tanrı Amun, Tanrının Karısı sıfatını taşıyan kadının toprağında
bedenleniyordu ama çocukları olmuyordu.
Karnak’ta
ve yukarı Mısır’da yüksek rahiplerin karıları veya, kralın kızlarınca yerine
getirilen bu görev görev kitabelerine yazılmıştır. Aileden diğer kadınlar bu
görevi “Mut’un peygamberi” sıfatıyla yürütmüşlerdir.
Zaman içinde Mısır, Nubiyeli ve Libya’lı Kuşilerin ve
Asurluların girerse de bu rütbe ufak tadilatlarla değişmeden kalır. En son M.Ö. 535’lerde İran Mısır’ı işgal
ettiğinde bu rütbe kaldırılır. Ardından gelen Grek ve Roma dönemlerinde de bir
daha ortaya çıkmaz. Bunlardan sonra zaten Hristiyanlık ve İslam çağları
başlayan Mısır dini unutulur.
Kaynaklar;
- The Remarkable Women of Ancient Egypt by
Barbara S. Lesko
- Position of Women in the Egyptian
Hierarchy by Aylward Blackman, JEA 7
- Women in Ancient Egypt by Gay Robins
- Women in Ancient Egypt by Barbara
Watterson
- Daughters of Isis by Joyce Tyldesley
- Dictionary of Ancient Egypt by Ian Shaw
and Paul Nicholson
Dilimize çeviren ve yayınlayan;
Alaeddin Yavuz/Alaeddin Yavuz wordpress
keykubat
/adilyargic
/ adilyargicc
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder