TRAFİK IŞIKLARININ TARİHÇESİ.
Bazı geri zekalı türbanlıların, Atatürk niye otomobil yapmadı gibi akıl dışı şikayetlerine bu ABD'li yazarın çalışması yardımcı olur inancindayım.
İlk trafik ışığının 1868 yılında, Sultan Abdülaziz'in 4. saltanat yılında Atlı Arabalar için yapıldığını, ilk işlevsel trafik ışığının 1912'de bir Amerikalı Polis memurunun icadı olduğunu ve diğerlerini okuyun;
1929 — Adler ayrıca Baltimore'da kurulan yaya butonunu da icat etti; bu yayalar tarafından çalıştırılan ilk sinyaldi.
1950'ler — Trafik ışıklarında bilgisayarlı algılama kullanıldı. Kavşaklara bir basınç plakası yerleştirildi, böylece bilgisayarlar kırmızı ışıkta bir arabanın beklediğini bileceklerdi.
1960'lar — Bilgisayarlar geliştikçe, trafiği izlemek ve ışıkları değiştirmek daha da verimli bir şekilde mümkün oldu.
1990'lar — Geri sayım sayacı, yayaların sinyal rengi değişmeden önce yolu geçmek için yeterli zamana sahip olup olmadıklarını anlamalarına yardımcı olmak için trafik ışıklarına eklendi.
2010'lar — Bağlantılı araçlar trafik sinyalleri ve diğer araçlarla iletişim kurabilir. Bu, kavşaklardaki hızı, zamanlamayı ve verimliliği büyük ölçüde iyileştirebilir— Washington State Üniversitesi araştırmasına göre daha fazla araç bağlandıkça belki de yüzde 40'a kadar .
Gelecek — Bağlantılı araçlar ve yapay zeka destekli trafik kontrolü, trafik sinyallerinde başka bir renge yol açabilir: mavi. İnşaat mühendisi ve trafik kontrol araştırmacısı Ali Hajbabaie, "Mavi faz adı verilen yeni bir sinyale ihtiyacımız var, bu da önünüzdeki aracı takip etmeniz gerektiği anlamına geliyor" diyor ve bağlantılı araçların, insan sürücülerin mavi faz sırasında onları takip edebilmesi için trafiğin hareket etmesini sağlamak amacıyla bir sinyal sistemiyle daha iyi çalışabileceğini açıklıyor.
Daha fazla okuma
Akıllı sinyaller ( WSM , Sonbahar 2019)
Araba Ülkesi: Bir Çevre Tarihi . Christopher W. Wells, 2014, Washington Üniversitesi Yayınları
Giriş Rampaları ve Üst Geçitler: Eyaletlerarası Yolların Kültürel Tarihi . Dianne Perrier, 2009, Florida Üniversitesi Yayınları
Kapıdan Kapıya: Ulaşımın Muhteşem, Çılgın, Gizemli Dünyası . Edward Humes, 2016, Harper.
Yarının Mobilitesi İçin Vizyonlar (akıllı dergi)
Trafik ışığı (Vikipedi)
Hazır, Dikkat, Başla: Trafik ışıklarının evrimi (Bilim ABC'si)
Charles Adler, Jr. (Wikipedia)
Tarih
Otomobiller Trafik Trafik sinyalleri
Almanya otomobil, tren yaparken senin Atan ne yapıyordu diyen cahil veya iftiracı kaltak;
Tren, sanayi devrimini başlatan Ingiltere'de 1825'de icat edildiğinde Atatürk'ün doğmasına 56 yıl vardı.
Bir ormancının oğlu olarak 1881'de Selanik'in Kocacık adlı yörük köyünde sefalet içinde doğduğunda, 2. Abdülhamit Almanlara Hicaz Demiryollarını inşaa ettiriyordu.
Tren, sanayi devrimini başlatan Ingiltere'de 1825'de icat edildiğinde Atatürk'ün doğmasına 56 yıl vardı.
Bir ormancının oğlu olarak 1881'de Selanik'in Kocacık adlı yörük köyünde sefalet içinde doğduğunda, 2. Abdülhamit Almanlara Hicaz Demiryollarını inşaa ettiriyordu.
İlk benzinli otomobil 3 tekerlekli olarak 1885'de icat edildiğinde Atatürk 4 yaşında, sütten kesileli 1-2 yıl olmuş bir süt çocuğuydu.
İlk trafik ışıkları Atatürk doğmadan 13 yıl önce 1868'de Sultan Abdülaziz döneminde yapıldı.
Atatürk, 31 yaşında bir Osmanlı subayı iken, Amerika'da bir polis memuru, motorlu araçların hareketlerini düzenlemek icin ilk trafik ışıklarını icat ettiğinde, Atatürk sadece bir yüzbaşıyken, senin Osmanlı padişahın ne bok yiyiyordu?
Senin gibi şeriatçı devşirmeler, seytan icadı diyerek, Saraya alınan otomobili sarayburnunda denize atıyordu.
Atatürk 42 yaşında devlet kurdu, sen ondan 100 yıl sonra teknoloji çağında doğdun da ne bok yedin g.tveren tarikat fahişesi?
Atatürk senin kokmuş götünün hizmetçisi miydi de hesap soruyorsun?
Bu soruyu soracak özgürlüğünü de ona borçlusun ateşli fahişe.
https://x.com/Uzaktan_Gelen_/status/1852091855967805498
Bu adama bu kadar sorumluluğu yükleyerek onu Allah yapmış olduğunuzu fark etmiyor musunuz?
Karalarken adamı ölümünden 100 yıl sonra siz Tanrı yapıyorsunuz.
Ne kadar salak, malsınız.
Atatürk padişah doğmadı, sehzade doğmadı, ac karnını doyurmak için tek şansının okumak olduğu bilincine erken varmış, sıradan, fakir, yırtık pırtık elbiseler giyen, kuru ekmek ve tarhana çorbası ile karnını doyuran bir çocuktu.
2. Abdülhamit 1876-78 harbinde Ruslara yenilmiş, Rus ordusu İstanbul Yeşilköy'ye batıdan, doğudan Sinop'a gelmiş, 5 milyon Müslüman Türk soykırımını yaparken doğmuştu.
O bu sartlarda doğup, Çanakkale'de yenilmez denilen 7 düvel-i muazzama'yı yenmis, 42 yaşında devlet kurmuş, iki kadının şahitliği bir erkeğe eşit diyen, kadın sokağa çıkıp konuşamaz diyen şeriat rejimini kaldırmış, senin kole pazarında fahişe olarak satılmanı emreden seriat yasalarını kaldırmış, senin 100 yıl sonra ona küfür etme hakkını bile sana tanımış büyük bir insandır.
İlk trafik ışıkları Atatürk doğmadan 13 yıl önce 1868'de Sultan Abdülaziz döneminde yapıldı.
Atatürk, 31 yaşında bir Osmanlı subayı iken, Amerika'da bir polis memuru, motorlu araçların hareketlerini düzenlemek icin ilk trafik ışıklarını icat ettiğinde, Atatürk sadece bir yüzbaşıyken, senin Osmanlı padişahın ne bok yiyiyordu?
Senin gibi şeriatçı devşirmeler, seytan icadı diyerek, Saraya alınan otomobili sarayburnunda denize atıyordu.
Atatürk 42 yaşında devlet kurdu, sen ondan 100 yıl sonra teknoloji çağında doğdun da ne bok yedin g.tveren tarikat fahişesi?
Atatürk senin kokmuş götünün hizmetçisi miydi de hesap soruyorsun?
Bu soruyu soracak özgürlüğünü de ona borçlusun ateşli fahişe.
https://x.com/Uzaktan_Gelen_/status/1852091855967805498